schüler

DigiSchulNet

Digitale Schulentwicklung in Netzwerken

 

 

For English, please see below.

 

Mit der fortschreitenden Digitalisierung verändert sich nicht nur die Art des Lernens und des Unterrichts selbst – Digitalisierung im Kontext von Schule bedeutet auch umfangreiche Veränderungen der Schulorganisation. Welche besonderen Herausforderungen mit der Einführung von digitalen Medien beziehungsweise der Transformation durch Digitalisierung für Schulen zu bewältigen sind und unter welchen Bedingungen sie gelingen kann, darüber gibt es bislang wenig systematische und übertragbare Erkenntnisse. Hier setzt das Forschungsprojekt DigiSchulNet der Universität Duisburg-Essen (UDE) an. Im Mittelpunkt steht die Frage, wie Schulen die Digitalisierung als Prozess der Schulentwicklung realisieren und umsetzen. Insbesondere werden die Herausforderungen im Zusammenhang mit der Digitalisierung für die Schulentwicklung betrachtet und Wege aufgezeigt, wie dieser Prozess gelingen kann. Hierzu untersuchen die Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler unter anderem Maßnahmen zur digitalisierten Organisationsentwicklung in bereits bestehenden Schulnetzwerken.

Das Projekt forscht an der Schnittstelle zwischen Mediendidaktik, Schulpädagogik und Schulentwicklung. Die Ergebnisse sind unabhängig von Schultyp und Standort der Schulen. Somit tragen sie generell zum Gelingen zukünftiger Schulentwicklungsprozessen mit und durch Digitalisierung bei.

Proceedings:

Gageik, L. (2019). Integrating digital media into schools: A Research to Practitioner Approach within Regional School Networks. In K. Graziano (Ed.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 1163-1167). Las Vegas, NV, United States: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved August 21, 2019 from https://www.learntechlib.org/primary/p/207792/.

Die Präsentation, welche auf der ECER 2019 gehalten wurde, kann auf researchgate eingesehen werden (DOI 10.13140/RG.2.2.18188.05762): KLICK

Poster zum Überblick über DigiSchulNet

 

 

 

 

For English, please see here

As digitalisation progresses, not only is the nature of learning and teaching itself changing - digitisation in the context of school also means major changes in school organisation. Until today, there are few systematic and transferable findings on the special challenges that schools have to overcome with the introduction of digital media or rather the transformation through digitalisation, and on the conditions under which they can succeed. This is where the DigiSchulNet research project of the University of Duisburg-Essen (UDE) comes in. The focus is on the question of how schools shape and implement school development processes in the context of digitalization. In particular, the challenges in connection with digitalisation for school development processes are considered and ways are shown how they have empirically been overcome.

The project researches at the interface between media didactics, school pedagogy and school development. The results are independent of the type of school and the location of the schools. Thus they generally contribute to the success of future school development processes with and through digitalisation.

  • March 13, 2019: Network-Meeting of all current research projects funded by the Federal Ministry of Education and Research, Germany, within the initiative “Digitalization in the Field of Education”
  • March 18-23, 2019: Presentation of DigiSchulNet by Lisa Gageik at SITE Conference, Las Vegas.
  • June 24, 2019: Participation at expert panel on school networks
  • June 26, 2019: Presentation of DigiSchulNet by Lisa Gageik at EdMedia-Conference, Amsterdam.
  • September 3, 2019: Presentation of DigiSchulNet by Lisa Gageik and Dr. Manuela Endberg at ECER Conference, Hamburg.
  • September 4, 2019: Workshop by Dr. Marco Hasselkuß on Egocentric Network Analysis at EdTechResearchForum, University Duisburg-Essen.
  • September 4, 2019: Poster Presentation on DigiSchulNet by Lisa Gageik and Dr. Marco Hasselkuß at  EdTechResearch-Forum.
  • September 12, 2019: Participation at dialogue session at the Conference Education Digitalization, Berlin. Overview of sessions.

Proceedings:

Gageik, L. (2019). Integrating digital media into schools: A Research to Practitioner Approach within Regional School Networks. In K. Graziano (Ed.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 1163-1167). Las Vegas, NV, United States: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved August 21, 2019 from https://www.learntechlib.org/primary/p/207792/.

You can find our presentation from ECER 2019 on researchgate (DOI 10.13140/RG.2.2.18188.05762) here: KLICK

Von
Bis
Ort
Bildungsetappe
Zielgruppe

Ansprechpartner/in