schüler

DigiSchulNet

Digitale Schulentwicklung in Netzwerken

Logo

For English, please see below.

 

Mit der fortschreitenden Digitalisierung verändert sich nicht nur die Art des Lernens und des Unterrichts selbst – Digitalisierung im Kontext von Schule bedeutet auch umfangreiche Veränderungen der Schulorganisation. Welche besonderen Herausforderungen mit der Einführung von digitalen Medien beziehungsweise der Transformation durch Digitalisierung für Schulen zu bewältigen sind und unter welchen Bedingungen sie gelingen kann, darüber gibt es bislang wenig systematische und übertragbare Erkenntnisse. Hier setzt das Forschungsprojekt DigiSchulNet der Universität Duisburg-Essen (UDE) an. Im Mittelpunkt steht die Frage, wie Schulen die Digitalisierung als Prozess der Schulentwicklung realisieren und umsetzen. Insbesondere werden die Herausforderungen im Zusammenhang mit der Digitalisierung für die Schulentwicklung betrachtet und Wege aufgezeigt, wie dieser Prozess gelingen kann. Hierzu untersuchen die Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler unter anderem Maßnahmen zur digitalisierten Organisationsentwicklung in bereits bestehenden Schulnetzwerken.

Das Projekt forscht an der Schnittstelle zwischen Mediendidaktik, Schulpädagogik und Schulentwicklung. Die Ergebnisse sind unabhängig von Schultyp und Standort der Schulen. Somit tragen sie generell zum Gelingen zukünftiger Schulentwicklungsprozessen mit und durch Digitalisierung bei.

  • 13. März 2019: Vernetzungstreffen aller aktuell vom BMBF geförderten Projekte der Förderlinie Digitalisierung im Bildungsbereich – Grundsatzfragen und Gelingensbedingungen in Berlin.
  • 18.-23. März 2019: Vortrag von Lisa Gageik auf der SITE-Konferenz, Las Vegas, zur Konzeption von DigiSchulNet (Proceedings).
  • 24. Juni 2019: Beteiligung am Expertenforum des Meta-Vorhabens.
  • 26. Juni 2019: Vortrag von Lisa Gageik auf der EdMedia-Konferenz, Amsterdam, zur Konzeption von DigiSchulNet.
  • 3.-6. September 2019: Beteiligung von DigiSchulNet am EdTechResearch-Forum, Essen.
  • 3. September 2019: Vortrag des Gesamtprojekts auf der ECER, Hamburg.
  • 12. September 2019: Beteiligung am Dialog- und Expertenforum auf der Konferenz Bildung Digitalisierung 2019 #konfbd19, Berlin. Programmflyer.
  • 2. Juni 2020: Vortrag des Gesamtprojekts bei der Online Ringvorlesung „BILDUNGSDIALOG.DIGITAL: Inside Bildungsforschung“ im Rahmen des Metavorhabens Digi-EBF zum BMBF Forschungsschwerpunkt "Digitalisierung im Bildungsbereich" (Link zur Aufzeichnung: https://onca.adobeconnect.com/pmc10npww6eg/).
  • 17. März 2021: Vortrag des Gesamtprojekts "Collaboration and Transfer in Multi-Actor School Networks – Crossing Boundaries and Creating Opportunities for Professional Learning Addressing Education in a Digital World" auf der ICSEI 2021.
  • 13. Juli 2020: Vortrag "Learning in school networks – teacher collaboration for school development in the context of education in a digital world" zu Teilprojekt II auf der 2020 Sunbelt Virtual Conference.
  • 10. Juli 2021: Vortrag "School to School and Teacher Collaboration for Education in a Digital World: ICT Coordinators as Knowledge Brokers in School Networks?" zu Teil II auf der Networks 2021.
  • 23. August 2021: Vortrag "Sustainable school development in a digitalized world: Results from interviews in networked schools addressing the needs of schools in the process of digitalization and their benefits from networks" zu Teilprojekt I auf der EARLI 2021.
  • 7. September 2021: Vortrag "Collaboration and Transfer in School Networks – Community Interactions addressing Education in a Digital World and Education for Sustainable Development" zu Teilprojekt II auf der ECER 2021.

Zeitschriftenartikel

Endberg, M., Gageik, L., Hasselkuß, M., van Ackeren, I., Kerres, M., Bremm, N., Düttmann, T. & Racherbäumer, K. (2020). Netzwerke(n) in einer digitalisierten Welt – warum und wie? Schulentwicklung gemeinsam in einer digitalisierten Welt gestalten. #schuleDIGITAL. Friedrich Jahresheft 2020, 42-45.

Endberg, Manuela; Gageik, Lisa; Hasselkuß, Marco; van Ackeren, Isabell; Kerres, Michael; Bremm, Nina; Düttmann, Tobias; Racherbäumer, Kathrin (2019). Schulentwicklung im Kontext der Digitalisierung. Innovation und Transformation durch schulische Netzwerkarbeit. SchulVerwaltung Nordrhein-Westfalen, 30 (12), 340-344.

Hasselkuß, M., Gageik, L. & Endberg, M. (2020). Research-Practice-Partnership in Schulnetzwerken – Erfahrungen aus der Zusammenarbeit zur Schulentwicklung in einer digitalisierten Welt. Journal für Schulentwicklung, 24 (3), 37-44.

Endberg, M., Gageik, L., Hasselkuß, M., van Ackeren, I., Kerres, M., Bremm, N., Düttmann, T., Racherbäumer, K. (2020). Schulentwicklung im Kontext von Digitalisierung: Innovation und Transformation durch schulische Netzwerkarbeit. SchulVerwaltung Niedersachsen, 31 (3), 87-90.

Endberg, Manuela Christina; Gageik, Lisa; van Ackeren, Isabell; Kerres, Michael; Bremm, Nina; Düttmann, Tobias; Racherbäumer, Kathrin (2020). Schulentwicklung im Kontext der Digitalisierung: Innovation und Transformation durch schulische Netzwerkarbeit. SchulVerwaltung Bayern, 43 (11), 311 - 314.

Proceedings:

Gageik, L. (2019). Integrating digital media into schools: A Research to Practitioner Approach within Regional School Networks. In K. Graziano (Ed.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 1163-1167). Las Vegas, NV, United States: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved August 21, 2019 from https://www.learntechlib.org/primary/p/207792/.

Die Präsentation, welche auf der ECER 2019 gehalten wurde, kann auf researchgate eingesehen werden (DOI 10.13140/RG.2.2.18188.05762): KLICK

Die Präsentation, welche auf de ICSEI 2021 gehalten wurde, finden Sie hier auf researchgate.

Poster zum Überblick über DigiSchulNet

 

 

 

 

For English, please see here

As digitalisation progresses, not only is the nature of learning and teaching itself changing - digitisation in the context of school also means major changes in school organisation. Until today, there are few systematic and transferable findings on the special challenges that schools have to overcome with the introduction of digital media or rather the transformation through digitalisation, and on the conditions under which they can succeed. This is where the DigiSchulNet research project of the University of Duisburg-Essen (UDE) comes in. The focus is on the question of how schools shape and implement school development processes in the context of digitalization. In particular, the challenges in connection with digitalisation for school development processes are considered and ways are shown how they have empirically been overcome.

The project researches at the interface between media didactics, school pedagogy and school development. The results are independent of the type of school and the location of the schools. Thus they generally contribute to the success of future school development processes with and through digitalisation.

  • March 13, 2019: Network-Meeting of all current research projects funded by the Federal Ministry of Education and Research, Germany, within the initiative “Digitalization in the Field of Education”
  • March 18-23, 2019: Presentation of DigiSchulNet by Lisa Gageik at SITE Conference, Las Vegas.
  • June 24, 2019: Participation at expert panel on school networks
  • June 26, 2019: Presentation of DigiSchulNet by Lisa Gageik at EdMedia-Conference, Amsterdam.
  • September 3, 2019: Presentation of DigiSchulNet by Lisa Gageik and Dr. Manuela Endberg at ECER Conference, Hamburg.
  • September 4, 2019: Workshop by Dr. Marco Hasselkuß on Egocentric Network Analysis at EdTechResearchForum, University Duisburg-Essen.
  • September 4, 2019: Poster Presentation on DigiSchulNet by Lisa Gageik and Dr. Marco Hasselkuß at  EdTechResearch-Forum.
  • September 12, 2019: Participation at dialogue session at the Conference Education Digitalization, Berlin. Overview of sessions.
  • June 2, 2020: Presentation on DigiSchulNet by Dr. Marco Hasselkuß at the online lecture „BILDUNGSDIALOG.DIGITAL: Inside Bildungsforschung“ (the recording of the lecture is available via the following link: https://onca.adobeconnect.com/pmc10npww6eg/)
  • July 13, 2020: Presentation on egocentry network analysis by Dr. Marco Hasselkuß at 2020 Sunbelt Virtual Conference
  • March 17, 2021: Presentation "Collaboration and Transfer in Multi-Actor School Networks – Crossing Boundaries and Creating Opportunities for Professional Learning Addressing Education in a Digital World" at ICSEI 2021
  • July 10, 2021: Presentation "School to School and Teacher Collaboration for Education in a Digital World: ICT Coordinators as Knowledge Brokers in School Networks?" at Networks 2021.
  • August 23, 2021: Presentation "Sustainable school development in a digitalized world: Results from interviews in networked schools addressing the needs of schools in the process of digitalization and their benefits from networks" at EARLI 2021.
  • September 7, 2021: Presentation "Collaboration and Transfer in School Networks – Community Interactions addressing Education in a Digital World and Education for Sustainable Development" at ECER 2021.

Journal Articles:

Endberg, M., Gageik, L., Hasselkuß, M., van Ackeren, I., Kerres, M., Bremm, N., Düttmann, T. & Racherbäumer, K. (2020). Netzwerke(n) in einer digitalisierten Welt – warum und wie? Schulentwicklung gemeinsam in einer digitalisierten Welt gestalten. #schuleDIGITAL. Friedrich Jahresheft 2020, 42-45.

Endberg, Manuela; Gageik, Lisa; Hasselkuß, Marco; van Ackeren, Isabell; Kerres, Michael; Bremm, Nina; Düttmann, Tobias; Racherbäumer, Kathrin (2019). Schulentwicklung im Kontext der Digitalisierung. Innovation und Transformation durch schulische Netzwerkarbeit. SchulVerwaltung Nordrhein-Westfalen, 30 (12), 340-344.

 

Hasselkuß, M., Gageik, L. & Endberg, M. (2020). Research-Practice-Partnership in Schulnetzwerken – Erfahrungen aus der Zusammenarbeit zur Schulentwicklung in einer digitalisierten Welt. Journal für Schulentwicklung, 24 (3), 37-44.

Endberg, M., Gageik, L., Hasselkuß, M., van Ackeren, I., Kerres, M., Bremm, N., Düttmann, T., Racherbäumer, K. (2020). Schulentwicklung im Kontext von Digitalisierung: Innovation und Transformation durch schulische Netzwerkarbeit. SchulVerwaltung Niedersachsen, 31 (3), 87-90.

Endberg, Manuela Christina; Gageik, Lisa; van Ackeren, Isabell; Kerres, Michael; Bremm, Nina; Düttmann, Tobias; Racherbäumer, Kathrin (2020). Schulentwicklung im Kontext der Digitalisierung: Innovation und Transformation durch schulische Netzwerkarbeit. SchulVerwaltung Bayern, 43 (11), 311 - 314.

Proceedings:

Gageik, L. (2019). Integrating digital media into schools: A Research to Practitioner Approach within Regional School Networks. In K. Graziano (Ed.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 1163-1167). Las Vegas, NV, United States: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved August 21, 2019 from https://www.learntechlib.org/primary/p/207792/.

You can find our presentation from ECER 2019 on researchgate (DOI 10.13140/RG.2.2.18188.05762) here: KLICK

You can find our presentation from ICSEI 2021 here.

Ansprechpartner/in