Nachrichten aus der Bildungsforschung
Auszug aus dem Veranstaltungskalender des Deutschen Bildungsservers
- Digitaler Familientalk - Der Einfluss von Social-Media-Creator auf die politische Meinungsbildung
- Chat GPT – Wie hältst Du es mit der Demokratie? Ein Workshop zum Ausprobieren und Reflektieren
- Das ABC der KI- Fokus Bildung. Einführung in die KI. Gesellschaft, Recht, Ethik & Nachhaltigkeit.
- Wohlergehen in der Kita: Kinder im Fokus Ein interdisziplinärer Austausch zu dem, was Kinder wirklich brauchen – und was wir dafür tun können
- Materialwerkstatt für die Lehrkräftebildung
- Gestärkt ins 2. Schulhalbjahr: Resilienz für Lehrkräfte und Pädagog:innen
- Online-Dialog: Trendmonitor KI in der Bildung 2025
- Meet-the-Expert "Digitale Bildung im Alter"
- Podiumsdiskussion: Rechte Geschichtsmythen
- Open ThOERsday – Die offene Sprechstunde von OERinfo
Frühe Bildung
- Weil wir es wert sind. Wie Beschäftigte in Kitas gegen den Fachkräftemangel und für gute Versorgung kämpfen.
- Digitaler Familientalk - Der Einfluss von Social-Media-Creator auf die politische Meinungsbildung
- Wie Videospiele unsere Gesellschaft prägen. Politische Dimensionen und neue Perspektiven auf digitale Spielwelten
- Gelingensbedingungen für eine tragfähige und zielorientierte Arbeitsbeziehung im Kinderschutz aus der Perspektive von Eltern und Fachkräften
- Wohlergehen in der Kita: Kinder im Fokus Ein interdisziplinärer Austausch zu dem, was Kinder wirklich brauchen – und was wir dafür tun können
Schule und Lehrerbildung
- Digitaler Familientalk - Der Einfluss von Social-Media-Creator auf die politische Meinungsbildung
- Chat GPT – Wie hältst Du es mit der Demokratie? Ein Workshop zum Ausprobieren und Reflektieren
- Wie Videospiele unsere Gesellschaft prägen. Politische Dimensionen und neue Perspektiven auf digitale Spielwelten
- Bildungssalon: Digitale Spiele – zwischen Bildungschance und Radikalisierungsrisiko
- Gelingensbedingungen für eine tragfähige und zielorientierte Arbeitsbeziehung im Kinderschutz aus der Perspektive von Eltern und Fachkräften
Berufliche Bildung
- Digitaler Familientalk - Der Einfluss von Social-Media-Creator auf die politische Meinungsbildung
- Materialwerkstatt für die Lehrkräftebildung
- Gestärkt ins 2. Schulhalbjahr: Resilienz für Lehrkräfte und Pädagog:innen
- Online-Dialog: Trendmonitor KI in der Bildung 2025
- 1. Online-Infotermin der Entrepreneurship Talent Academy - Entdecke dein Gründungstalent!
Erwachsenenbildung
- Digitaler Familientalk - Der Einfluss von Social-Media-Creator auf die politische Meinungsbildung
- Chat GPT – Wie hältst Du es mit der Demokratie? Ein Workshop zum Ausprobieren und Reflektieren
- Gelingensbedingungen für eine tragfähige und zielorientierte Arbeitsbeziehung im Kinderschutz aus der Perspektive von Eltern und Fachkräften
- Das ABC der KI- Fokus Bildung. Einführung in die KI. Gesellschaft, Recht, Ethik & Nachhaltigkeit.
- Fachtag „Chancengleichheit für uns – Care-Arbeit aufwerten und feministisch organisieren“
- Jugend-Vernetzungstreffen
- Weil wir es wert sind. Wie Beschäftigte in Kitas gegen den Fachkräftemangel und für gute Versorgung kämpfen.
- Digitaler Familientalk - Der Einfluss von Social-Media-Creator auf die politische Meinungsbildung
- Chat GPT – Wie hältst Du es mit der Demokratie? Ein Workshop zum Ausprobieren und Reflektieren
- Wie Videospiele unsere Gesellschaft prägen. Politische Dimensionen und neue Perspektiven auf digitale Spielwelten
- Bildungssalon: Digitale Spiele – zwischen Bildungschance und Radikalisierungsrisiko
- Gelingensbedingungen für eine tragfähige und zielorientierte Arbeitsbeziehung im Kinderschutz aus der Perspektive von Eltern und Fachkräften
- Die politische Ökonomie der Kinder- und Jugendhilfe
- Das ABC der KI- Fokus Bildung. Einführung in die KI. Gesellschaft, Recht, Ethik & Nachhaltigkeit.
- Wohlergehen in der Kita: Kinder im Fokus Ein interdisziplinärer Austausch zu dem, was Kinder wirklich brauchen – und was wir dafür tun können
Ausgewählte Zeitschriften aus dem Bereich Educational Technology und Bildungsforschung
- The effects and predictive power of the diagnostic assessment and achievement of college skills intervention on academic success indicators
- Proposal for a new tool to help teachers in the process of adopting serious games
- Parallel courseware for adaptable programming learning: concept, design, and evaluation
- The handwriting programming language for primary school: aligning computer science education with established teaching practices
- Effects of immersive augmented reality learning environment for hearing-impaired students’ reading achievement, perceptions, and behaviors
- Redundancy effects of information design on immersive virtual literary reading: the exploration of cognitive load, empathy, and reading comprehension
- A scoping review of empirical research on AI literacy assessments
- From avoidance to ownership: preschool teachers learn to teach code—a case study
- Digital distractions in education: a systematic review of research on causes, consequences and prevention strategies
- Promoting preservice teachers’ multiperspective professional vision in virtual learning environments – On the effects of modeling videos and prompts during video-based lesson analysis
- Beyond traditional biology instruction: a mixed-methods comparative study on virtual reality's impact on high school students' habits of mind
- Technology-enhanced digital game-based learning for environmental literacy: catalyzing attitude change in learners
- From threat perception to use hesitancy: examining college students’ psychological barriers to generative AI adoption
- Intention to use AI in accounting education: an analysis from the TAM and TPB perspectives
- Exploring ethical dilemmas and institutional challenges in AI adoption: a study of South African universities
- Editorial: Trends in the digitization of education: approaches, innovations and scenarios
- Intention to use ChatGPT among law educators in Saudi Arabia
- Digital divides and bridges: equity implications of EdTech in ESL education
- VRTeaching: a tool for virtual reality remote lectures
- Effectiveness of virtual learning system in agricultural education in India
- Promoting Pre-Service Teachers’ Evidence-Informed Reasoning Through Peer-Feedback: Effects of a Feedback Provision Scaffold and a Feedback Integration Scaffold
- Cloze tests as retrieval practice activities: evaluating their integration with audience response systems in K-12 schools
- Teachers’ subjectivities in responsive instruction: when ambitious practice encounters challenging teaching situations
- Complete or faded double-content examples of video-based analyses: How do they impact student teachers’ professional vision of classroom management?
- The effects of competitive classroom activities on undergraduates with varied levels of competitive preference
- Facilitation strategies responding to emotional displays in PD discourse: navigating relational and learning goals
- Implementing multiple intelligence-informed tasks to cultivate willingness to communicate, academic engagement, and academic success: evidence from EFL learners
- Deficit narratives as teacher foils: how vulnerability and emotional regimes shape teacher discourse
- MyDanceDown: evaluating dance competence and emotions in individuals with Down syndrome
- Exploring the impact of metacognitive strategy instruction on listening comprehension and metacognitive awareness among low-proficiency EFL
- Collaboration in virtual and remote laboratories for education: A systematic literature review
- Editorial notes: Extending perennial topics in CSCL
- Accomplishing collaboration at scale: How professionals jointly frame problems on Stack Overflow
- Optimizing group formation with a mixed genetic algorithm: an empirical study in active reading using marker data
- The CoMPAS Framework for Modeling Individual Participation in Collaborative Learning Processes: a Systematic Review
- Editorial notes: Core issues in CSCL research
- Collaborative science? Formalism and a unified language: Future directions for computer-supported collaborative learning
- Should educational AI models include gender attribute? explaining the why based on environmental psychology course with gender imbalance
- Farming with data: tracing critical tensions using data science for food justice
- Profiles of students’ behavioral engagement and their associations to academic motivation in online learning
- Exploring the internal dynamics of collaborative engagement in high- and low-performing collaborative problem-solving groups
- Using artificial intelligence in the development of self-determined lifelong learners in higher education: a scoping review
- A competitive and partial mediation effect of assessment engagement in the relationship between online rating ability and critical thinking: concurrent and complete mediation effects of assessment engagement constructs
- Centers of teaching excellence in American universities: organizational structures, services, operations and evaluation
- Empowering student engagement: the dynamics of learner traits in digital feedback environments
- Privacy in online proctoring systems in higher education: stakeholders’ perceptions, awareness and responsibility
- Honoring sovereignties through technology within indigenous community research partnerships