Nachrichten aus der Bildungsforschung
Auszug aus dem Veranstaltungskalender des Deutschen Bildungsservers
- "Starter-Kit" für Frauen- und Gleichstellungsbeauftragte 2025.
- Vormarsch der künstlichen Intelligenz? - Wie Digitalisierung die (Arbeits-)Welt beeinflusst
- Wenn Maschinen entscheiden: KI zwischen Alltag, Bildung, Militär und Moral
- „Und wer fragt mich?" Unterstützung für Kinder psychisch- und suchtkranker Eltern gestalten 3.0
- „Und wer fragt mich?" Unterstützung für Kinder psychisch- und suchtkranker Eltern gestalten 3.0
- Open ThOERsday – Die offene Sprechstunde von OERinfo
- Open ThOERsday – Die offene Sprechstunde von OERinfo
- Open ThOERsday – Die offene Sprechstunde von OERinfo
- Open ThOERsday – Die offene Sprechstunde von OERinfo
- The 31. OEB Global Conference "Humanity in the Intelligent Age: Empathy, Responsibility, and the Duty of Care"
Frühe Bildung
- Themens(ch)nack: Lautleseverfahren - spielerische Methoden zur Förderung der Leseflüssigkeit
- Methodenset "Klischeefrei durch die Grundschule" | Kurzvorstellung für Grundschul-Fachkräfte
- „Und wer fragt mich?" Unterstützung für Kinder psychisch- und suchtkranker Eltern gestalten 3.0
- „Und wer fragt mich?" Unterstützung für Kinder psychisch- und suchtkranker Eltern gestalten 3.0
- "Fantastische Literatur macht Schule" in der Phantastischen Bibliothek Wetzlar
Schule und Lehrerbildung
- Themens(ch)nack: Lautleseverfahren - spielerische Methoden zur Förderung der Leseflüssigkeit
- Das Lesical von Sabine Bohlmann "Die Geschichte vom kleinen Siebenschläfer, der nicht einschlafen konnte"
- Das Lesical von Sabine Bohlmann "Die Geschichte vom kleinen Siebenschläfer, der nicht einschlafen konnte"
- Methodenset "Klischeefrei durch die Grundschule" | Kurzvorstellung für Grundschul-Fachkräfte
- Fortbildung aufsuchende politische Bildung am Arbeitsplatz
Berufliche Bildung
- Digitale Technologien und Energieverbrauch
- Open ThOERsday – Die offene Sprechstunde von OERinfo
- Open ThOERsday – Die offene Sprechstunde von OERinfo
- The 31. OEB Global Conference "Humanity in the Intelligent Age: Empathy, Responsibility, and the Duty of Care"
- Die emotionale und soziale Dimension inklusiven Lernens: Umgang mit spezifischen Bedarfen
Erwachsenenbildung
- Methodenset "Klischeefrei durch die Grundschule" | Kurzvorstellung für Grundschul-Fachkräfte
- "Starter-Kit" für Frauen- und Gleichstellungsbeauftragte 2025.
- Fortbildung aufsuchende politische Bildung am Arbeitsplatz
- Vormarsch der künstlichen Intelligenz? - Wie Digitalisierung die (Arbeits-)Welt beeinflusst
- Wenn Maschinen entscheiden: KI zwischen Alltag, Bildung, Militär und Moral
- Themens(ch)nack: Lautleseverfahren - spielerische Methoden zur Förderung der Leseflüssigkeit
- Leseflüssigkeit im Fremdsprachenunterricht (DaZ, Herkunftssprachen)
- KIBUM: Oldenburger Kinder- und Jugendbuchmesse
- Adventskalender to go. Vielfältige Vorleseanlässe in der Vorweihnachtszeit für die Kita
- Das Lesical von Sabine Bohlmann "Die Geschichte vom kleinen Siebenschläfer, der nicht einschlafen konnte"
- Bücher der Kindheit. Die Autorin und Essayistin Lena Gorelik im Gespräch
- Das Lesical von Sabine Bohlmann "Die Geschichte vom kleinen Siebenschläfer, der nicht einschlafen konnte"
- Methodenset "Klischeefrei durch die Grundschule" | Kurzvorstellung für Grundschul-Fachkräfte
- "Starter-Kit" für Frauen- und Gleichstellungsbeauftragte 2025.
- Fortbildung aufsuchende politische Bildung am Arbeitsplatz
Ausgewählte Zeitschriften aus dem Bereich Educational Technology und Bildungsforschung
- Learning declarative and procedural knowledge through instructor-present videos: learning effectiveness, mental effort, and visual attention allocation
- MathFlowLens: a classification and visualization tool for analyzing students’ procedural pathways
- Designing AI-powered learning: adult learners’ expectations for curriculum and human-AI interaction
- Interaction analysis of learning objects in online courses: What are their interactive characteristics and design intent behind them?
- Synergistic approaches in education: elevating computational thinking and metacognitive skills through combined project-based and pair programming learning in high schools
- The effects and predictive power of the diagnostic assessment and achievement of college skills intervention on academic success indicators
- Proposal for a new tool to help teachers in the process of adopting serious games
- Parallel courseware for adaptable programming learning: concept, design, and evaluation
- The handwriting programming language for primary school: aligning computer science education with established teaching practices
- Effects of immersive augmented reality learning environment for hearing-impaired students’ reading achievement, perceptions, and behaviors
- Student's acceptance of artificial intelligence eBooks using LCA and SEM: a case study of medical book in China
- The impact of teachers' teaching strategies on students' deep learning in online learning environments: the mediating role of learning interaction
- Empowering college students to select ideal advisors: a text-based recommendation model
- ChatGPT and intrinsic motivation in higher education: a TAM-based study
- Evaluating the effectiveness of digital scenario-based English teaching at the university level using the artificial intelligence generated content
- Enhancing student engagement through augmented reality in secondary biology education
- Emotional validation and affective bonding in early childhood education: design and pilot of a training program in Spain and Costa Rica
- Innovation using artificial intelligence in an advertising art classroom
- Online learning amidst crisis: perceptions of Gazan university students
- The mechanisms of peer feedback strategies in facilitating deep learning for university students in virtual exhibition environments
- Investigating the order of example-problem sequences when learning experimental design and graphing competencies
- “Oh my god this is the worst!”—Exploring the complexities of teacher vexation and resistance
- Minding the gender gap in advanced STEM courses: effects of student preparedness and activity level
- Latent classes of self-reported feedback experiences: exploring students’ challenges, motivations, and action-taking behaviours in feedback processes
- Promoting Pre-Service Teachers’ Evidence-Informed Reasoning Through Peer-Feedback: Effects of a Feedback Provision Scaffold and a Feedback Integration Scaffold
- Cloze tests as retrieval practice activities: evaluating their integration with audience response systems in K-12 schools
- Teachers’ subjectivities in responsive instruction: when ambitious practice encounters challenging teaching situations
- Complete or faded double-content examples of video-based analyses: How do they impact student teachers’ professional vision of classroom management?
- The effects of competitive classroom activities on undergraduates with varied levels of competitive preference
- Facilitation strategies responding to emotional displays in PD discourse: navigating relational and learning goals
- Collaboration in virtual and remote laboratories for education: A systematic literature review
- Editorial notes: Extending perennial topics in CSCL
- Accomplishing collaboration at scale: How professionals jointly frame problems on Stack Overflow
- Optimizing group formation with a mixed genetic algorithm: an empirical study in active reading using marker data
- The CoMPAS Framework for Modeling Individual Participation in Collaborative Learning Processes: a Systematic Review
- The impact of teacher, peer, and automated writing evaluation feedback on developing deep writing skills: a comparative study
- Effectiveness of gamification on team building activities to improve student learning experiences in online courses
- Leveraging contrastive learning to improve group and individual fairness in predictive analytics for online learning
- Should educational AI models include gender attribute? explaining the why based on environmental psychology course with gender imbalance
- Farming with data: tracing critical tensions using data science for food justice
- Profiles of students’ behavioral engagement and their associations to academic motivation in online learning
- Exploring the internal dynamics of collaborative engagement in high- and low-performing collaborative problem-solving groups
- Using artificial intelligence in the development of self-determined lifelong learners in higher education: a scoping review
- A competitive and partial mediation effect of assessment engagement in the relationship between online rating ability and critical thinking: concurrent and complete mediation effects of assessment engagement constructs
- Centers of teaching excellence in American universities: organizational structures, services, operations and evaluation