Nachrichten aus der Bildungsforschung
Auszug aus dem Veranstaltungskalender des Deutschen Bildungsservers
- Zukunftstechnologie schon heute nutzen: Künstliche Intelligenz im und für den naturwissenschaftlichen Unterricht einsetzen (MINT ProNeD)
- Online-Podiumsdiskussion: "Positive Fremdsprachendidaktik"
- Fachforum Sprachen/Gesellschaft/Wirtschaft - Kompetenzverbund lernen:digital
- 89. Jahrestagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) "Veränderte Bildung - Veränderte Bildungsforschung?"
- Fachforum MINT - Kompetenzverbund lernen:digital
- Recherchestrategie – wo kann KI unterstützen?
- Jahrestagung 2025 der Kommission Bildungs- und Erziehungsphilosophie: Scheitern
- Fachtagung "Prävention und Gesundheitsförderung in Schulen – Psyche und Gesundheit"
- Hochschulübergreifend Weiterbildung gestalten
- PartWiss 25 Gemeinsam forschen – Impulse aus Citizen Science, partizipativer und transdisziplinärer Forschung
Frühe Bildung
- Forum Fachberatung für Kindertagesbetreuung – Aktuelle Entwicklungen in der Qualität der Kindertagesbetreuung und der Fachberatung
- Digitaltag 2025 "Digitale Demokratie. Mitreden. Mitgestalten. Mitwirken."
- Fortbildungsveranstaltung: Sichere Basis – Systematische Leseförderung
- Vortrag mit Diskussion: Frühe Demokratiebildung gestalten! Theoretische Grundlagen und empirische Perspektiven auf Chancen und Herausforderungen in der Kita-Praxis
- Lernforum Nord 2025: "Zukunft. Lernen. Jetzt. – Impulse für eine lernwirksame Schule"
Schule und Lehrerbildung
- Freie Bildungsmaterialien (OER) für die digitale Unterrichtsgestaltung – ein phasenübergreifendes Fortbildungsangebot
- Zukunftstechnologie schon heute nutzen: Künstliche Intelligenz im und für den naturwissenschaftlichen Unterricht einsetzen (MINT ProNeD)
- Transfertagung 2025 „Transfer in der Bildung verstehen und gestalten“
- Fachforum Musik/Kunst/Sport
- Leitet Leitung? Schulteams als Kraftzentrum für Innovation & Zusammenarbeit
Berufliche Bildung
- Fachforum Sprachen/Gesellschaft/Wirtschaft - Kompetenzverbund lernen:digital
- Erfolgreich durch das Referendariat: Erfahrungsberichte für angehende Lehrkräfte
- Green At Home, Harm Abroad: Germany’s Role in Global Resource Exploitation
- Zuwanderung über Berufsanerkennung - wie gelingt Fachkräfteeinwanderung und wo gibt es Unterstützung? Kick-Off UAB-Netzwerk
- Open ThOERsday – Die offene Sprechstunde von OERinfo
Erwachsenenbildung
- Green At Home, Harm Abroad: Germany’s Role in Global Resource Exploitation
- informatica feminale Baden-Württemberg
- Persönlichkeitsentwicklung an den Lernorten Hochschule und Praxis – Duale Studienformate im Fokus
- Fachgesprächsreihe „Impulse zur Demokratie in der beruflichen Bildung"
- Digitaltag 2025 "Digitale Demokratie. Mitreden. Mitgestalten. Mitwirken."
- Freie Bildungsmaterialien (OER) für die digitale Unterrichtsgestaltung – ein phasenübergreifendes Fortbildungsangebot
- Zukunftstechnologie schon heute nutzen: Künstliche Intelligenz im und für den naturwissenschaftlichen Unterricht einsetzen (MINT ProNeD)
- Transfertagung 2025 „Transfer in der Bildung verstehen und gestalten“
- Fachforum Musik/Kunst/Sport
- Leitet Leitung? Schulteams als Kraftzentrum für Innovation & Zusammenarbeit
- Museumsnacht bei den Bücherpiraten
- Poetry-Slam Workshop
- Straßenpoesie mit Martin Gries
- Romanwerkstatt mit Martin Gries und Isabel Abedi
- Dein Lieblingskuscheltier – deine Geschichte!
Ausgewählte Zeitschriften aus dem Bereich Educational Technology und Bildungsforschung
- Mixed reality and real-life exercises for mass casualty incidents: a comparison of psychological responses and learning
- Uncovering variations in learning behaviors and cognitive engagement among students with diverse learning goals and outcomes
- Beyond boundaries: leveraging technology for differentiated professional development with lesson study video club
- Precision diagnosis in virtual learning contexts: a predict-observe-explain-diagnose-based approach to scientific inquiry
- Hybrid technological literacy intervention during COVID-19: impact on kindergarteners' language abilities
- Being proactive about anthropogenic environmental changes: augmenting students’ decision making with artificial intelligence (AI) technology
- Development and validation of a learning analytics rubric for self-regulated learning
- The influence of pre-reading purpose and extra-textual networks with summary writing on multiple document concept network integration: a replication of Wei et al. (2024)
- Comparing the effects of unplugged activities and plugged activities on the development of students'computational thinking: a meta-analysis
- Course designers at work: a critical case study of optimization in online course design
- Exploring the impact of virtual reality on presence: findings from a classroom experiment
- Programming competencies in university students through game development
- Mastering critical thinking skills is strongly associated with the ability to recognize fakeness and misinformation
- Transforming education for a sustainable future: an analysis of teacher education in the context of climate change
- Selecting and defining transversal competences for higher education training design
- The impact of ChatGPT on academic integrity in medical education: a developing nation perspective
- Free word association analysis of students' perception of artificial intelligence
- Transforming engineering education in the digital era: findings from a systematic review
- Online teaching in psychotherapy training: a qualitative study revealing challenges and strategies from lecturers’ perspectives
- Exploring education students' use of ChatGPT for academic and personal purposes: insights from a developing country context
- Reciprocal interactions between teachers’ instructional moves and students’ social reasoning during collaborative small group discussions
- Discussion patterns in a middle school mathematics classroom: a case of implementing formative assessment lessons
- Teaching biology with narratives: examining the impact of affective and cognitive variables on undergraduate student learning
- Learners’ understandings of peer relationships in inquiry: the role of friends versus acquaintance peers in collaboration
- Conceptual socialization in debriefing: tactics as an object of knowledge in wargame interactions
- Mountain rescuers’ experiences with video-assisted and verbal debriefings: a qualitative study
- The learning effects of first, second, and third order interventions in a rule-based and open simulation game
- Understanding interactions between scientists and elementary school students in a citizen science project
- Keeping worlds apart to put them back together: VET teachers’ instructional patterns in simulation-based training
- Do teachers self-report teaching more effectively during team teaching? A large-scale survey study with multilevel analysis
- Editorial notes: Core issues in CSCL research
- Collaborative science? Formalism and a unified language: Future directions for computer-supported collaborative learning
- Understanding the role of I-positions facilitating knowledge construction in a computer-supported collaborative learning environment
- Activity-based collaborative virtual reality: Conceptualising immersive virtual reality for collaborative learning
- Measuring the quality of collaborative group engagement: Development and validation of the QCGE self-assessment scale (QCGE-SAS)
- Editorial notes: Unity in diversity at the CSCL crossroads
- Honoring sovereignties through technology within indigenous community research partnerships
- Understanding university students’ self-directed online learning in the context of emergency remote teaching: the role of online learning readiness and digital literacy
- The research we need: barriers, methodologies, and strategic planning for an educational technology and instructional design research agenda
- Of house of cards and air castles, a deep dive into the fertile fields of educational technologies and technology enhanced learning
- Design-based research to develop design principles for collaborative learning in asynchronous distributed online groups
- Educational design research for relevant & robust scholarship
- A systems thinking perspective on learning design in higher education
- Digital literacy of English majors: subjective versus objective assessment
- Reframing research agendas: translational research to address broader social issues in educational technology
- HyFlex course design: outcomes, challenges, and supports for students and instructors